CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

22 April 2011

Pengalaman Menjadi Cikgu...

Oh...dok baca blog my sis yg asik dok ngadu pasal tension jadik cikgu. Aku boleh paham la perasaan dia sebab aku lagi dulu jadik cikgu, walaupon sekadar CIKGU SANDARAN!

Teringat pengalaman jadik cikgu sandaran for a few months masa kat kampung sementara tunggu grad. Walaupon cuma beberapa bulan saje...tapi sudah tak boleh tahan. Everytime balik sekolah jer kepala aku dah nyut nyut. Tahap maximum punya!

Mana taknya...kalo udah namanya pon cikgu sandaran...takkan la ko dpt kelas yg paling pandai kan? Harus lah ko kena ngajar budak2 kelas yg paling corot. Tapikan...budak-budak ni dah la otak tu tak berapa nak cerdik...perangai mengalahkan anak jin!

Cuba ko bayangkan...ko tengah dok ngajar kat depan ni, ada sorang murid pompuan ni boleh tuang air teh yg dia bawak atas meja dgn tak semena-menanya! Sampai aku pon jadik heran...asal budak ni? Sakit mental ke apa? Motif tuang air atas meja? Oh...mmg tak leh terima dek pemikiran aku dia buat mcm tuh.

Itu cite pasal murid pompuan. Murid laki?

Aku ngajar kat depan, dia siap leh bergaduh kat belakang, boleh? Apalagi...aku jerit la. Dah kalo cakap ngan intonasi biasa pon dia boleh buat derk jer...harus la aku kena bagi jeritan maut skit kan...ha, sepelaung dah dengar suara aku sampai a few cikgu datang kelas aku, hahahaha...Diorang ingatkan aku dah kena buli ngan budak2 tuh. Ada pulak, aku dok ngajar kat depan ni dia buleh dok ketuk2 pembaris atas meja. Mmg bingit la bunyi. Aku cakap skali suruh stop takmo dengarkan, so, aku amek pembaris dia aku buang kat tingkap! Siap ckp bapak dia baru beli pembaris tuh. Pedulik apa aku. Aku siap ckp ngan dia "dah la bodoh! org ajar takmo dengar. Lepas tu tak nak hormat org pulak. Otak letak kat lutut"! Dia nak komplen kat mak bapak dia pon aku dah tak pedulik. Mmg serious aku ckp camtu kat dia sampai lepas tu terus tak berani nak buat onar kat kelas aku!

Itu cerita pasal perangai...pasal kebersihan? Haiyo...pening aku! Dengan budak pompuan yg ko boleh nmpk kutu dok merayap atas rambutnya...sampai aku dok doa dlm ati jgn la kutu budak ni berjangkit kat aku. Belum lagi tgk kuku masing2 yg panjang & itam! Baju sekolah tu tak yah ckp lah kotornya. Ada tu selsema sampai ingus meleleh kat idung tak lap. Kalo ingus biasa takpe gak. Ni color ijau ko! Cuba bayangkan? Tak ke ko rasa nak termuntah??? Haiyoh!

Itu cerita pasal jadik cikgu. Orang yg keje kat ofis cemana pulak?

Mmmm...kalo ikutkan keje kat ofis lagi tension. Nak2 dapat plak boss yg "gila" & racist. Lagi sakit ati. Sekurang2nya kalo jadik cikgu leh la jugak cuti berbulan2 (time cuti sekolah)...kalo keje ofis? Terpaksa la ngadap org yg ko tak suka tu 365 hari!!! Lagiiiiii.....tensiiii!!!!

Tapi, nak wat macam mana kan? Dah namanya pon carik rezeki. Terpaksa la hadap jugak. Kalo dah tak tertahan lagi, resign jer...Or, carik keje lain. Hopefully boleh la dpt keje kat tmpt yg less stress. Tapi kalo tak dpt, terpaksa la terima.

Tu pasal la org skrg mati awal. Stress ngan keadaan sekeliling.

Ohhh...panjang plak sesi luahan perasaan aku arini. Sebab aku pon stress ngan keje skrg nih! Tired mentally & phisically!

3 comments:

Mama Rayyan said...

menakutkan..hu..hu..saya mmg ada dgr byk cite pasal budak2 sek yg mcm ni...harap2nya masa latihan mengajar nanti tak la jumpa student mcm ni...he3

Nini D.. said...

aku stress jugak kak...stress dgn streamyx!

zahira said...

bobhandburry - tq singgah blog saya yg tak seberapa ni ;). Blm berkesempatan nak menjengah ur blog. tapi don't worry...will visit yr blog soon ;)

mama rayyan - mmm...dah nasib badan dpt murid yg camtu ;(

emy - hahaha...streamyx pon sokmo buat hal ek???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails