CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

30 September 2010

Keberangkatan pulang & dugaan datang lagi...

Mmmm...beraya di kg kali ni mmg tak raya. Kitorang tak ke mana-mana. Baju raya bawak balik byk2 pon tak pakai. Tak ke mana2 sbb dok melayan sedara-mara jauh dekat & rakan taulan arwah yg dtg menziarah. Ziqri lagi la...dok umah berlenggeng je ngan pampers. Mlm baru pakai baju. Panas yg amat kat sana!

Bila tak raya tu, duit pon tak abes ;-). Duit raya yg aku dah siap2 masuk dlm ang pow masih lg berbaki. Dan bila duit kitorang tak luak, collection Ziqri pon tak la seberapa :-(. Nak buat mcm mana kan...tak pe lah. Mana nak tau semua ni nak jadik.

Me & my sis family berangkat balik ke KL ari Sabtu 18/09. Terasa sgt sedih & sayu pulak rasa kali ni nak tinggalkan my mom. Bergenang gak la mata aku bila salam ngan dia. Sedih sebab pikir lepas ni dia dok sorang. "Kawan" yg selalu dok kongsi masalah dia dah takde. Kalo lah aku dlm menyelami perasaan dia...Ntah apa lah yg dia pikir agaknya...

Kitorang balik konvoi ikut LPT sebab nak singgah hospital tgk Pak Long & jugak menziarah family arwah Mak Long. Perjalanan smooth & tak byk kereta walaupon kitorang beberapa kali stop sbb Ziqri muntah! Mabuk kereta betol.

Sampai Hospital Temerloh mmg sedang2 elok jer time waktu melawat. Me, my sis & Hilal naik atas. Yg lain2 kena tunggu bawah sebab kids below 12 yrs tak boleh masuk. Masa aku sampai kat wad, Pak Long tgh tido. Rasa mcm susah jer tgk keadaan dia bernafas time tu.

Bila dia sedar, masa aku salam dia aku tgk mata dia bergenang (aiseh...ni yg buat aku rasa sedih lg!). Lepas tu dia mintak maaf ngan aku sbb katanya, sbb dia arwah Mak Long meninggal. Bukan salah dia...dah takdir. Lepas duduk dlm 30 minit, kitorang mintak diri sbb nak bagi peluang yg lain naik. Lgpon nak singgah umah Pak Long lg. Takut lambat plak.

Bila time nak balik...skali start keta, problem!


Time tu dah nak dekat kol 6 pm. So, kitorang no choice, bersempitan la dlm kereta my sis! Singgah workshop, diorg tak nak repair! Org nak bagi duit pon tak nak. Apadaaaa...

So kitorang terus la ke rumah arwah Mak Long. Sampai sana, dah nak dekat Maghrib. Masa aku salam Nino (my cousin), mata dia bergenang tgk aku. Aduh la...sedih lagi! Almaklumla...dua2 kehilangan org tersayang! Kira boleh paham la perasaan masing2. Dia dok cerita ngan aku, yg sebelum arwahnya meninggal, arwah pandang dia dgn pandangan sayu jer. Mcm tau2 jer dia nak pergi. Hari sebelum kejadian kemalangan tu, dia bagitau arwah sgt tak sabar2 nak ke Besut nak tgk arwah bapak. Sampai mak sedara sendiri pon ditinggalkannya.

Kat sana jugak sedara arwah (jugak sedara my mom. tp aku tatau dia ngan aku pangkat apa ek?) bgtau mcmana keadaan arwah ;-(.

Lepas solat Isyak, kitorang bersempit2 dlm 1 keta balik ke KL. Kereta tinggalkan dekat hospital. Naseb baik la jarak Temerloh - KL tak jauh! Kalo tak jenuh jugak sempit2 dlm kereta!

Sampai umah my sis MIL dah dekat kol 12 tgh mlm. Bila my PIL dtg amek, dok borak2 bagai dekat nak kol 2 pagi juagak sampai Subang Jaya!

1 hari yg memenatkan!

5 comments:

Blog Diva said...

doci xusik ziqri ke?

mommynadia said...

Nadia pun duk pike..kesian maksu n paklong..dia biasa ada teman nak berbual..tinggal sorang2 kan..
mcm paklong..sian nakkena pergi beli makan..kalau dulu maklong suka masak...

mase ayah g tgk paklong pun..dia nangis mintak maaf ngan ayah..
tp dah ajal kan..
owh yea sedara arwah tu..che ngah ker?pangkat mak sedara lah kan..sb dia adik beradik tokki wei..ye ke?hehehehe ;)

Seddey maklong taksempat tgk cucu sulong dia..kan...

Nini D.. said...

ini dugaan kak....sabar byk2 ye

zahira said...

teh - utk mengelakkan ziqri dibuli oleh doci...maka, ziqri dok depan ngan ayahnya ;-)...kalo tak...

nadia - tu la...kesian kan...k long hanya mampu call jer everyday tny khabar.

bukan che ngah...anak dia. che ngah tu bukan adik-beradik tokki wei...dia adik-beradik che pah (nenek kite). kira adik-beradik pak muda la.

tu la...kesian arwah mak long, tak sempat tgk cucu.

emy - yea...mmg bersabar sgt2...

mommynadia said...

dah agak mesti tertukar..
selalu tukar adik beradik belah tokki and nenek (tk pernah panggil!!)..

owh anak2 che ngah ker..
Ndia kenal yg duduk pekan jer..
ayah selalu singgah dulu..
tapi ingat2 lupa pun..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails