CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Showing posts with label balik kg story. Show all posts
Showing posts with label balik kg story. Show all posts

15 March 2012

Kami di kampung


Dah 6 hari aku ber"kampung" di kampung ;). Nasib baik perjalanan jauh kami sgt smooth. Risau gak bawak Nuha takut dia meragam tapi elok jer all the way tu dia tido. And thanks to my mom jugak yg sudi datang utk tolong bawak balik cucu ;). So, kitorang gilir2 la riba Nuha & Kiki. Kalo la aku sorang yg nak kena handle budak berdua kat seat belakang mau asik jadik tarzan jer!



Ohhh...weather kat kampung mcm musim tengkujuh lah. Asik hujan je. Baju plak terpaksa jemur bawah garage kereta. Mmg lambat kering la. Nasib baik baju Nuha bawak banyak tapi baju Kiki sampai abes stok! Terpaksa la duk umah pun bagi dia pakai baju cantik2.

Lagi satu bila ujan2 ni mmg asik lapar je la! Asik nak mencarik makanan je. Nasib baik la aku ni susah nak bergerak. If not, mmg asik keluar carik kueh la. Nasib baik jugak la susah nak gerak...if not tak tau la balik kg jer naik bape kilo! Dah la after bersalin pun baru turun bape kilo jer! *make me stress...


Ni gambar Nuha yg di ambil smlm. Now dia dah 3.275 kg! Dah semangat dah...


Budak ni mmg sgt kuat menyusu! Lepas breastfeeding, minum fm...Kadang tu aku bagi fm jer...abes sebotol, wajib dia nak breasfeed jugak! If not tak tido! Hai...mcm mana la ibu nak keje nanti Nuha. Budak ni harus la nanti before aku start keje kena pi carik puting untuk dia. Kang kesian plak org yg nak jaga Nuha nanti if dia tak mau tido.

14 February 2011

Bye Bye Wa...

Ari Sabtu kami berangkat pulang ke KL. Plan asal nak balik ari Ahad tp memandangkan Mr Hubby kena masuk keje mlm tu & my bro plak nak repair kereta, so hari Sabtu la kitorang balik.

Before balik amek gambar Ziqri ngan sepupu-sepapatnya...


Dah siap amek gambar ni baru perasan tak complete! Sorang lagi takde!


Ziqri muka takut2 berani sbb Aus kat belakang dia, hahaha...Bila aku tunjukkan gambar ni kat Ziqri dia sebut "Wa". Tak sangka plak dia boleh sebut Wa. Masa kat kg suruh panggil my mom Wa dia buat derk jer...


Kitorang bertolak balik 12pm. Kali ni balik ikut LPT. Saje la nak lalu ikut situ. Nak avoid jam. Tau what time kitorang sampai? 11pm sampai Shah Alam. 11 hours on the road man! 

Nota kaki: Selamat menyambut maulidur rasul.

13 February 2011

Ke Dataran Kuala Besut

Balik kg aritu, kitorang bawak Ziqri jalan2 ke Dataran Kuala Besut. At first ingat nak bawak dia pegi Bukit Kluang. Then Mr Hubby suggest we go to Dataran Kuala Besut.

Walaupon aku penah bermastautin kat Besut, aku tak tau pon kewujudan dataran ni, hahaha...apa daaa...Org luar plak yg tau pasal tmpt ni.

Kat dataran ni ada playground. Ada deretan kedai makan. Org pon ramai, ok! 


Ziqri mmg sgt excited la dpt main kat playground. Memula tu takut gak dia nak naik mainan ni suma.




Benda ni dia paling takut. Letak sekali je lepas tu takmo main dah.


Ooo...bukan kitorang je yg pegi. Si Fatin pon ikut sama. Sejak kamceng ngan Pak Long dia, ke mana jer nak ngikut. Sampai tidur pon nak sama-sama ;-).


Memang best jugak lepak kat sini. Angin laut tu buat aku rasa nyaman jer. Tapi aritu pegi tak leh nak lama. Nak ujan! Insyaallah kalo balik kg lagi rasa nak pegi lagi tmpt ni. Nak try makanan kat situ plak.

Nota kaki: Nak explore tempat sendiri, ;-).

11 February 2011

Aqiqah Aisyah Arifah

Aisyah & nenek

Balik kg aritu sempat la pegi aqiqah umah Ayah Ngah. Aqiqah untuk Aisyah, anak Kak Chik. Last jumpa anak dia masa arwah bapak aku meninggal. Time tu kecik jer lagi.

with Ayah Ngah

Kitorang datang awal. Makanan tak siap lagi dah sampai ;-). Biasa la tu.

Ziqri & Ayah

Tihani & Ain

Budak2 kejap jer kamceng. Sebaya diorang nih.


Tak ramai mana pon dia jemput. Yang dekat2 jer. Family in-law Kak Chik pon datang. Wah...kagum aku tgk masing2 dok usung DSLR. Dah mcm majlis kawen plak. Ramai benar fotographer, hihihihi...


Time org baca doa selamat, Ziqri selamat tido. Mengantuk benar! Senang keje ibu, tak payah nak kejar Ziqri sana sini ;-).

Fiqhri & Wa

Aus

Qistina

Nota kaki: Amek gambar pakai digital camera jer ;-P.

10 February 2011

Balik Kampung

Cuti panjang CNY aritu we all balik kampung! Ari Rabu lagi dah cabut balik. Bertolak pukul 4 am uolls! Punya la tak nak tempuh jam! Masing2 punya la mengantuk yg amat. Maklumla...malam tu tido 3 jam jer.

All the way balik tu mmg smooth. Kereta byk tapi tak jam. 12.30 pm kitorang dah sampai Apal. Petang tu my sis sampai.

Tengok la 2 sepupu ni...

Ziqri & Aus

Memula tu elok la lagi mainnya. Maklum la...baru jumpa kan...



Lepas tu...berebut mainan. Apa yg Ziqri pegang...selalu la dirampas Aus. Mmg kena buli la Ziqri.


Bukan takat Ziqri jer kena buli ngan Aus...Abg Adam pon kena buli jugak. Sampai satu tahap bila Aus datang dekat Ziqri, Ziqri cecepat lari. Takut! Hahahaha...

gambar lawak Aus!

Bila cucu-cucu semua balik...tunggang-langgang umah Wa. Pening! Tu belum Fiqhri besar lagi! Bayangkan la nanti bila 4 cucu lelaki bergabung...Mau pecah la umah Wa ;-P.

Nota kaki: Waiting for cucu no 6 this year. Boy ke girl? Sama-sama la kite tunggu ;-).

28 November 2010

Balik Kampung

Last weekend we all balik kg. Not my kampung. Mr Hubby kampung lah @ Batu Gajah. Dah lama tak balik pon. Last balik June ritu.


Ni lah umah kampung kat Batu Gajah. Umah lama. Ntah dah berapa puluh tahun agaknya umah ni. Yang pasti, sure umah ni lagi tua dari aku, kahkahkahkah...



Lagi pon...kitorang balik kampung sbb Opah Chu nak sangat tgk Ziqri. Udah lama tak tgk Ziqri katanya (mmg lama la pun).



Lagi 1 tujuan kitorang balik kampung selain dari tgk Opah Chu & Mak Long...sebab ada wedding. Ada 2 wedding on Sunday tuh. Sedara belah my MIL. Dia ajak, aku ikut jer la ;-).


If balik kampung Mr Hubby mmg tak jalan ke mana pon. Duk jer la kat umah tuh. Bila la nak ada chan makan kuey teow Doli yg glemer itu!

Kitorang stay sana sampai Isnin. Isnin baru balik sini. Eh tapi masa nak balik KL tu kan...ada peristiwa yg mencemaskan (& lucu pon ada) berlaku. Apa dia?

Continue next entry la yea...

10 November 2010

Perjalanan pulang...

Ok...continue cerita balik kg, gegegege....

Masa kitorang balik KL ari Ahad aritu, jln ke KL tak jam tp jln balik Kelantan memanjang ada keta. Mau taknya...geng2 red warrior balik dari tgk Piala Malaysia. Memang meriah sungguh. Sepanjang jln tu ramai org2 yg dok kibar bendera negeri. Yang drive plak siap bagi high beam...Siap bunyikan horn. Suka la tu Kelantan menang kan? Anyway...congrats la pada pemain2 Kelantan!


Masa kitorang singgah R & R Gua Musang mmg geng2 red warrior jer yg penuh. Aku tgk MERAH jer kat mana-mana! Suka benar diorang, mcm diorang jer yg main. Hihihihi...

*************

Balik kali ni kitorang singgah makan kat Pak Boh Recipe.


Kat mana restoran ni? Kat bandar Kuala Lipis. Senang jer nak carik. Lepas Sek Clifford tu, jln terus...Kat simpang jln tu dari jauh dah boleh nampak kedai nih. Sebabnya kedai ni paling tepi & paling outstanding kat situ.


Ziqri yo yo ooo jer...mcm nak order makan kan? Padahal dia makan nasik kosong jer, hahahaha...


Drinks aku order capuccino & Mr Hubby order air soda laici kalo x silap aku. Ntah dah lupa. Ziqri suka weh minum Capuccino tuh. Agaknya sbb dia lapar kot. Balik tuh dia muntah after minum susu! So, aku tak bagi dia susu takut muntah lagi. Tu yg dpt air minum sungguh2.


Makan plak kitorang order nasi goreng Pak Bo spesel. Hahaha...nasi goreng lagik! Mcm peminat setia nasi goreng jer kitorang nih. Nasi goreng dia sedap jugak. Ayam dia pon sedap. Dia letak skali popia goreng.

Kenyang jugak makan. Harga? Boleh tahan la. Takde la mahal sgt.

Lepas makan, terus gerak balik. Sampai Subang Jaya lagi 5 minit nak kol 7 pm.

07 November 2010

Apa cerita di kampung?

Sampai kg dlm pukul 5 pm. Time tu mak aku tgh sebuk dok masukkan pulut kuning dlm bekas utk bagi kat org yg dtg tahlil belah malamnya.

Lepas Isyak tahlil start. Sgt la ramai org yg dtg sampai penuh 1 umah! Lepas abes majlis tahlil, basuh pinggan mangkuk (kan senang kalo boleh bagi diorang makan pakai paper plate jer), borak2...dlm dekat nak kol 2 am baru aku tido. Mmg penat yag amat!

Sepanjang kat kg 4 hari 3 mlm tu mmg tak ke mana-mana (walaupon byk tmpt2 menarik kat kg aku yg belom abes kitorang explore). Tak terasa nak ke mana2 pon...Cuma nak rehat sajo...

Kitorang duduk kat umah jer. Umah sedara-mara pon tak pegi. Cuma pegi umah Cik Ana jer. Ingat dapat la tgk tudung. Tp sib baek la tak dpt tgk kalo tak harus la aku sambar jugak selai dua, hahaha...Selamat duit!

Bila dok umah jer...dok melayan Ziqri la, main ngan sepupunya Adam. Tgk la gelagat diorang main dlm keta ayah Do. 


Ziqri kalo bagi pegang stereng mmg suka la. Dok diam la dia dlm tuh!


Main la Ziqri...Nak merasa ibu beli BMW ntah bila la kan? Ntah2 mmg tak merasa langsung! (kalo aku ada duit byk, baik la aku beli umah besar ;-). Good for investment).


Ziqri dok dlm keta, kitorang dok bergossip kat luar, hahaha...borak-borak pagi.


Ziqri main ngan Adam. Sib baek Adam tak ganas. Kalo tak, jadik mangsa buli la Ziqri! Elok jer diorang main 2 org. Takde la aku nak kena tgk jer...:-P.

Seronok balik kg. Rasa aman jer...

Sepatah kata Wa masa kitorang nak balik sini..."Bila plak Ziqri nak balik sini?" Haih...sangat syahdu ayat itu. Kalo ikutkan hati mmg tiap2 bulan nak balik tapi...keadaan & masa tak mengizinkan.

Insyaallah...plan nak balik ujung thn ni.

30 September 2010

Keberangkatan pulang & dugaan datang lagi...

Mmmm...beraya di kg kali ni mmg tak raya. Kitorang tak ke mana-mana. Baju raya bawak balik byk2 pon tak pakai. Tak ke mana2 sbb dok melayan sedara-mara jauh dekat & rakan taulan arwah yg dtg menziarah. Ziqri lagi la...dok umah berlenggeng je ngan pampers. Mlm baru pakai baju. Panas yg amat kat sana!

Bila tak raya tu, duit pon tak abes ;-). Duit raya yg aku dah siap2 masuk dlm ang pow masih lg berbaki. Dan bila duit kitorang tak luak, collection Ziqri pon tak la seberapa :-(. Nak buat mcm mana kan...tak pe lah. Mana nak tau semua ni nak jadik.

Me & my sis family berangkat balik ke KL ari Sabtu 18/09. Terasa sgt sedih & sayu pulak rasa kali ni nak tinggalkan my mom. Bergenang gak la mata aku bila salam ngan dia. Sedih sebab pikir lepas ni dia dok sorang. "Kawan" yg selalu dok kongsi masalah dia dah takde. Kalo lah aku dlm menyelami perasaan dia...Ntah apa lah yg dia pikir agaknya...

Kitorang balik konvoi ikut LPT sebab nak singgah hospital tgk Pak Long & jugak menziarah family arwah Mak Long. Perjalanan smooth & tak byk kereta walaupon kitorang beberapa kali stop sbb Ziqri muntah! Mabuk kereta betol.

Sampai Hospital Temerloh mmg sedang2 elok jer time waktu melawat. Me, my sis & Hilal naik atas. Yg lain2 kena tunggu bawah sebab kids below 12 yrs tak boleh masuk. Masa aku sampai kat wad, Pak Long tgh tido. Rasa mcm susah jer tgk keadaan dia bernafas time tu.

Bila dia sedar, masa aku salam dia aku tgk mata dia bergenang (aiseh...ni yg buat aku rasa sedih lg!). Lepas tu dia mintak maaf ngan aku sbb katanya, sbb dia arwah Mak Long meninggal. Bukan salah dia...dah takdir. Lepas duduk dlm 30 minit, kitorang mintak diri sbb nak bagi peluang yg lain naik. Lgpon nak singgah umah Pak Long lg. Takut lambat plak.

Bila time nak balik...skali start keta, problem!


Time tu dah nak dekat kol 6 pm. So, kitorang no choice, bersempitan la dlm kereta my sis! Singgah workshop, diorg tak nak repair! Org nak bagi duit pon tak nak. Apadaaaa...

So kitorang terus la ke rumah arwah Mak Long. Sampai sana, dah nak dekat Maghrib. Masa aku salam Nino (my cousin), mata dia bergenang tgk aku. Aduh la...sedih lagi! Almaklumla...dua2 kehilangan org tersayang! Kira boleh paham la perasaan masing2. Dia dok cerita ngan aku, yg sebelum arwahnya meninggal, arwah pandang dia dgn pandangan sayu jer. Mcm tau2 jer dia nak pergi. Hari sebelum kejadian kemalangan tu, dia bagitau arwah sgt tak sabar2 nak ke Besut nak tgk arwah bapak. Sampai mak sedara sendiri pon ditinggalkannya.

Kat sana jugak sedara arwah (jugak sedara my mom. tp aku tatau dia ngan aku pangkat apa ek?) bgtau mcmana keadaan arwah ;-(.

Lepas solat Isyak, kitorang bersempit2 dlm 1 keta balik ke KL. Kereta tinggalkan dekat hospital. Naseb baik la jarak Temerloh - KL tak jauh! Kalo tak jenuh jugak sempit2 dlm kereta!

Sampai umah my sis MIL dah dekat kol 12 tgh mlm. Bila my PIL dtg amek, dok borak2 bagai dekat nak kol 2 pagi juagak sampai Subang Jaya!

1 hari yg memenatkan!

28 July 2010

Melancong di tempat sendiri!

Ha...tajuk entry tu tak tahan! Nak tau kenapa? Ok, last week kan aku balik kg. So, after visiting the newborn, kitorang pegi la jln2 kat Pasar Payang.


Believe it or not this is my first time here. Hahaha...malu je jadik org Terengganu. Nak sampai tempat ni pon boleh sesat!


Kitorang jln2 kat bawah jer. Tak naik sampai tingkat atas sebab my mom nak beli barang buat laksam. Lagi pon dah petang mcm takde org jer kat bahagian atas (tak naik atas tapi tau tak ramai org, hahaha).

Ooo...before that kitorang pegi Bazar Warisan. Depan Pasar Payang tu je.



Menarik gak bazar ni. Tapi kitorang tak explore semua. Pegi kedai yg bawah jer. Lagipon mmg takde plan nak beli apa (save duit!).


Gambar kitorang ni Wa yang amekkan ;-). Ishh...asal la aku nmpk gemuk dlm gambar nih???


Mmg berkenan betol la dgn batik sutera ni tapi kena pejam mata la. Mahal weh!


Itu saje cerita kami yg jln2 sekitar bandar KT ;-). Balik tu Ziqri all the way tido. Penat!

24 July 2010

Balik kg...



Last Sat, kitorang balik Besut. My hometown. Bertolak 11 am. Sampai umah my mom about 6.30 pm. Even tak jam lama jugak perjalanan. Maklum la...byk lori yg jln terkemut-kemut-menyusahkan-org-jadik-lambat!

Balik KL balik on Tues. Pukul 4 am dah bertolak balik KL sbb aku kena pi Langkawi mlm tu & Mr Hubby keje mlm plak.

Ok, nak ceritanya pasal Ziqri, pegi balik dia muntah! Otw dari KL ke Besut mmg byk sgt dia muntah. Abes seat belakang penuh ngan muntah susu dia. Sampai aku kena salin baju seluar semua! Sabar jer la.

Balik sini pon dia muntah jugak! Agaknya dia "mabuk" kot naik keta jln bengkang-bengkok!

Balik kg kitorang tak ke mana pon. Just visiting my newborn baby, pegi jln2 kejap kat Pasar Payang (will update the story & photo in the next entry).

18 February 2010

Tak ke mana-mana

Cuti balik kg aku tak ke mana-mana. Dah berbelas-belas jam on the road dah tak kuasa nak jln2 lg. Kami cuba pegi beli keropok & ke rumah Cik Ana. Tgk baby Idah. Dia bersalin last month. Baby boy jugak. Berat 2++kg. Kecik jer babynya. Nama Umar Al-Rayyan. Gambar takde...Ntah kenapa aku lupa nak amek gmbr, hehehe...Ini saje gmbr yg aku amek...

*
*
*

Ziqri & Wa


kerintingnya rambut anak ibu ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails