CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

19 June 2010

Ke Ben Thanh Market

It's just a walking distance from our hotel. Apa yg ada kat sini? Inilah syurga beli belah utk rakyat Msia ;-P.


Masuk dlm ni mmg korang akan jumpa rakyat Msia (jumpa lagi!). Sampaikan penjual kat sini pon boleh cakap Melayu. "Mari kakak"..."Murah...murah"...Hahahahah....


Kenapa rakyat Msia suka dtg sini? Apa yg ada kat sini? Actually kat sini macam-macam ada, hehehe...Sini adalah pasar basah & kering. So, semua benda la korang boleh jumpa kat sini. Ala-ala mcm Pasar Siti Khadijah kat Kelantan nun. Tapi pasar ni bersih.Takde bau yg tak menyenangkan ;-P.

Tapi mcm biasa la...org sana kan kurus2...so, ruang antara kedai tu mmg sempit la. Nak tolak stroller pon tak muat! Mmg panas dlm ni! Tambah lak ngan org yg ramai tu.


Kat sini la ramai org Msia borong  kain utk biz. Mcm2 jenis kain ada. Ada la jugak aku beli beberapa pasang. Kat sini jugak aku beli kopi Vietnam. 500gm utk USD13. Org kata kopi Vietnam sedapkan...harus la kena beli. Dlm ni jugak ada jual jajan-jajan. Tapi tak beli. Was-was. Kain baju, bag, perhiasan...segala benda la ada.

Urusan jual beli kat dlm ni korang boleh pakai VND or USD. Pandai-pandai la korang calculate mana lagi baloi nak guna. Beli barang kat dlm ni  pandai-pandai la korang guna skill bargain korang. Kalo boleh bargain sampai separuh harga. If harga tu reasonable, penjual tu agree je...


Last but not least...ni lah pemandangan sekitar Ben Thanh Market. Ok, cukup la takat ni. Nanti sambung lagi.

18 June 2010

Soal makan...

Bila aku bgtau my family & my fren that I'm going to Vietnam...Diorang tanya...senang ke nak makan? Ada ke halal food?

Actually tak susah  nak carik makanan halal kat Saigon ni. Cumanya...the price is a bit expensive (for budget traveler like us). So, kena spend lebih skit for food kat sana.

Masa kitorang sampai...terus keluar pegi carik makan.


Ni tempat makan we all on the first day. It's just a walking distance from my hotel. Tapi memula tu dok pusing sana sini jugak la carik tmpt ni. Padahal, kitorang lalu tempat ni masa dok mencari kedai makan tapi boleh tak perasan! Maklum la...building dia kurus sgt!

Masuk kedai ni mmg ramai org Msia. Tingkat bawah penuh. So, waiter tu bawak kitorang to the 3rd floor. Punya la seksa nak naik atas. Tangga sempit sgt!

Masa nak order food, my sis asked the waiter to suggest the food for us. So, apa lagi...si waiter tu ckp dia sediakan set mkn utk 4 org. Ada kerabu, ayam, ikan, daging & sup.


These are the food suggested by the waiter. Memasing mengorder kopi susu ice. Drink ni mmg wajib minum la if pegi sana. Sedap. Sgt kaw! Nak tau bape kitorang kena for all these? USD76! RM247! Terkedu jap masing2. Mana taknya...first day makan dah RM200++...Ada lagi 3 hari nak makan.



Mcm ni la cara they all antar makanan ke atas. Masing2 cam jakun jer tgk. Hahaha...maklum la...tak penah tgk kan...

Selain dari Restoran VN Halal...korang boleh gak gi makan kat sini...


Kitorang dinner kat sini. Mahal gak. Kat sini kitorang order ala-carte. Tak mo dah makan set-set nih. Kang beratus lak lagi kena bayar. Tapi mahal la jugaknya. Bayangkan sekeping roti canai segera harganya RM9! Dan mee goreng mamak harganya RM17! Gosh....


Ha...Kedai Samsudin ni consider murah skit la banding ngan 2 restoran kat atas tu. Makanan dia pon sedap. Staf dia pon boleh cakap Melayu. Tapi jauh skit la. From our hotel ke sini tambangnya VND50000 (1 way). Kitorang dinner dekat sini & suruh diorang deliver makanan esoknya for lunch & dinner. Diorang ada delivery service to your hotel. Senang.

Kesimpulannya, if korang nak ke Vietnam...sila sediakan duit lebih skit utk makan ;-).

About saigon (from my view)

First time sampai sini, apa yg aku nmpk...the city is not as big as KL. Bandar dia pon takde la nmpk gah, hehehe...

Traffic light pon kurang. Org main cilok sesuka hati jer. Bersimpang siur masing2 bawak kenderaan! Harus lar aku rasa tak berani nak drive kat sini. Oh ye...kat sini left hand driver ok!



One more thing kat Saigon banyakkkk sgt motorist. Why? Harga motor kat sini is only USD300! About RM976 jer! Murah gilerr kan?? Ha, sebab tu la diorg byk beli motor kot.


Building kat sini kurus-kurus jer. Sama mcm rakyatnya jugak. Semua slim2. Sgt susah utk dptkan baju size L ok! XL apatah lagi! Makanya aku pasrah jer la tak boleh beli blouse eventhough nmpk blouse Zara cantik2. Hishhh...

Rakyat diorg tak pandai speaking. Simple English pon tak tau. If you all want to go anywhere, make sure u have the add. If not, tak berjalan la korang. Yg paling lawak...my sis asked the hotel staff if he knows where is the War Museum? Boleh plak staff hotel tu tunjuk selipar buruk dia...Lawak...lawak! Org tanya lain, lain plak dia jawab.

Tapi kan...taxi diorg sgt bersih! Semuanya taxi baru. Takde taxi2 buruk cam kat sini, hehehe...

We all mostly jln kaki jer...So that kitorang boleh tgk byk benda...Nak pi tmpt jauh2 baru amek cab. Aku rasa kat sini mmg selamat jer jln. Takde prob. Pengemis pon tak byk cam kat Indon. Tapi kelakar jugak bila jumpa org Msia yg jln kaki dok kepit handbag cam nak kena rompak jer lagaknya, hahaha. Ramai ok, org Msia kat sana. Jln sini jumpa org Msia. Jln sana jumpa org Msia. Sampaikan kat Ben Thanh Market tu, penjual pon boleh cakap Melayu! Mostly rakyat Msia yg datang sini sebab amek brg utk biz ;-)...

Eventhough korang dtg sini, korang takkan rasa tmpt ni cam asing sebab ramai jer jumpa org Msia. Especially kat Halal Restaurant ;-).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails